jszcst 2011.05.11. 01:07

Gyilkos oktatás

Igen, mert az. Szkeptikus vagyok a magyar oktatással. Volt benne részem. Kaptam egy zseniális videót Edinától.  Zseniális iránymutató, kimondja és rámutat, ami a nyelvünk hegyén van, remek előadásban, könnyedén. Hallottam valaha én hasonló, megközelítő előadást mondjuk az egyetem vagy gimi alatt??? KÖTELEZŐ VÉGIGNÉZNI/HALLGATNI!!

Az iskola megöli a kreativitást? from EOL on Vimeo.

 

A gyerekek születés óta központi kérdés az oktatás. És aggodalommal tölt el a 'választék'. Mi a jó a gyerekemnek? Elindítani oviban a mókuskerékbe, vagy hagyni szemlélődni, megismerni saját magát, csak játszani, befogni, megmutatni a lehetőségeket, beíratni mindenhová?

Rengeteg pro és kontra. Ha magamra hallgatok, hagyom még az ovit, csavarogjunk, világot lássunk, jöjjünk-menjünk, természetesen közösségben, gyerekek között is. Nem erőltetem a 'tanulást', hagyom a milliónyi különórákat. Csak lazán éld az életed, gyermekem. Nem kell azt annyira véresen komolyan...találd meg azt, ami Te vagy. Ne azért járj zongorázni, fuvolázni, balettozni, sakkozni, mert az olyan készségfejlesztő, hanem válaszd azt, amelyiket SZENVEDÉLYBŐL szereted. Vágj bele, ha nem tetszik, keress másikat. 

Na de hol a határ? Hol a szülői felelősség, ha látom, mely képessége erős, és mégsem csinálja kellő intenzitással (mi Ez????), vagyis belevág és abbahagyná, de közben azt érzem ezt csinálná, csak a gyerekek ilyenek. Vagy nem? 

Nem akarok beleszólni, de máris beleszólok. Tibi szerint hagyjam a témát, kialakul szépen. Bízom Bennük, és abban, hogy ami szerintem a világon a legfontosabb a TISZTÁNLÁTÁS és KREATIVITÁS, azt megőrzöm bennük. Mert ha ez a kettő működik, nagy bajunk nem eshet. De a baj sem baj, mint ahogy a Lovasklubból is megtudtuk ('csak úgy tudsz valamit jól csinálni, ha először rosszul csinálod'). És igen, az oktatás a hibát nem 'értékeli', pedig egy agilis, versenyképes embert ez is előre viszi...

Minél több mindenkivel beszélek a témáról, annál rosszabb. Az angol ovitól a keleti harcművészetig, a kenyérsütéstől a matekozásig van minden. És látom a 'csúcsra járatott' gyerekeket. Tökéletes biorobotok. A rendszerbe tökéletesen passzoló láncszemek. Mindent tudni fognak, pontosan, precízen, haladnak előre, hiba nélkül. De valahogy a tekintet...a szenvedély hol marad? Nem lesz-e 30 évesen bizonytalan mégis, hogy akkor most mi vagyok én? mi az, amit ÉN szeretnék, ami ÉN vagyok?

Amikor Tesómmal beszéltük ezt a témát, így tudtam megfogalmazni: a gyerekeink egy egy magok. Egy-egy magot kapok a tenyerembe, nesze, neveld. Hmmm, na de milyen mag? Kezd kibújni a csíra, és előjönni az elsődleges jelek. ÁÁ, ez nem dió, és nem fenyő. És kezdem látni, mire is van szüksége az én kis magocskámnak, csíranövényemnek, palántámnak, fácskámnak. De nekem mindössze annyi a feladatom, hogy jól és hamar felismerjem, mi biztosan nem, és mi lehet belőle. Megváltoztatni a cseresznye magot nem tudom, abból nem lesz akác, és nem is akarom. Én csak a táptalajt és a feltételeket tudom megadni, megmutatni a világot, hogy mi is van. És elfogadni, hogy ő egy kökény, vagy galagonya :-)

Szóval én a szabad, kreatív életet szeretném megmutatni, pályától függetlenül. Lehet könyvelő, lehet kutató, vagy művész vagy kereskedő, a lényeg a szabad, szenvedélyes, kreatív élet. 

És az iskola? Lehetőségeimhez, adottságaimhoz mérten a legjobbat választani, és tudni azt, a példamutató élet a legfontosabb, és nem az iskola 'nevel', hanem a család. Csak ne roncsoljon, az már egy 3-as alá :-))

Neked mi a véleményed az oktatásról?

És még egyszer köszönet Edinának, aki két 'dolgot' is adott nekem, sok számtalan más mellett: Ő mutatta/ismertette meg Tibit velem, és ő osztotta meg ezt a videót, mindenki legnagyobb örömére. Ezer köszönet érte, örök hála, készülő honlap :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://wholeliving.blog.hu/api/trackback/id/tr72894691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

interscaki 2011.07.09. 21:13:48

Mielőtt végigolvasnám, ajánlom figyelmedbe a Waldorf oktatást, pszichológiát, és Rudolf Steiner edukációról felépített világnézetét. Volt szerencsém egy Waldorf iskolába járnom fiatalabbkoromban, és hát csak a csupa jót tudom mondani, ha az a cél, hogy a gyerek megismerje önmagát, és ne veszítsen a kreativitásából, ne legyen elnyomva a tehetsége, és ne hitessék el vele, hogy hülye. Külön ajánlom figyelmedbe Rudolf Steiner előadásait, szerte az interneten megtalálhatóak. Van egy elmentve nekem, mindjárt megkeresem itt van valahol.. áh, ez lesz az! www.scribd.com/doc/25973822/Vekerdy-Tamas-Az-iskolaundorrol - szöveg, de a hatás ugyanaz.

Utólagos bocsánatot kérek, ha nem mondtam újat..:) Minden jót!

interscaki 2011.07.09. 21:32:22

Ó, elírtam! Elnézést! Előadásai Vekerdy Tamásnak vannak - a link is erről árulkodik. :D Mégegyszer bocsi!

jszcst 2011.07.11. 13:17:59

ez az oktatás téma napirendű...úgy el lehet rontani egy kisemberkét...ááá..a játszótéren már látom a 'rendszerbe' bekerült gyerekeket. és a játszmázásokat is...és a rosszindulatot, a kreativitás butaság, és a többi, és a többi...el vogom olvasni, még meg fogom nézni! köszönöm! a walfdorfról sok jót hallottam, csak Fehérváron nincs, legközelebb Veszprémben van, kérdéses a napi szintű bejutás..pedig még megkockáztatom, hogy vállanám is...megfontolom..

interscaki 2011.07.15. 12:09:54

@jszcst: Azt meg kell hagyni, hogy a Waldorf iskola nem államilag támogatott, tehát tandíja van (ők ezt nem így hívják.:D), és meglehetősen egekbe szökhet ez az összeg, nem véletlen, külföldön csak és kizárólag tehetősek gyermekei járnak Waldorf iskolába, igazi elit iskolának számít. Tehát a taníttatásért (sok)mindent, nemde? Ha engem kérdezel, 8.-ig érdemes Waldorf iskolába járatni a gyereket. Én Szolnoki vagyok, és az itteni gimnázium 1 évvel azelőtt indult útnak, mikor mi beíratkoztunk oda.. De nem voltak tanárok. Pláne nem képzeltt Waldorf pedagógusok, így semmi értelme nem volt oda járni, csak lézengtünk. Itt a havi díj ~13ezer körül volt, de én hallottam pesten itt-ott akár 40 is lehet. Járjatok utána.. De egyébként egyéb más közelebb fellelhető alternatív, alapítványi iskolák is jók lehetnek, hallottam sok jót felőlük is. Ha nem egy ugyanaz, de legalább nem a "rendszerbe" épül be a gyerek. Egyébként hány évesek, mennyi idejük van még iskolakezdésig?:)

jszcst 2011.08.16. 09:10:53

@interscaki: Tamara 3 éves, Iván 1, tehát van is, meg nem is idő. szerintem túl kevés, hogy bármi változás álljon be az oktatásba, de talán arra van, hogy találjunk megfelelőt...gondolkodunk a magántanuló rendszerben, nem tudom mennyire megoldható: néha bejár, néha nem, utazunk, tanulunk...lehet hülyeség...a waldorf jó lenne, csak itt fehérváron nincs...

interscaki 2011.08.17. 00:32:10

@jszcst: A magántanuló dologgal azért nem értek egyet, mert a gyereknek meg kell tanulnia szocializálódni, és ezt legjobban az iskolában teheti fiatalkorában. Aztán meg sokan bánthatják azért, mert különc.. Na mindegy, ez az én véleményem. Nézzetek körül, ha nincs is alapítványi iskola a környéken, legalább egy normális állami általánost keressetek... Bár én Szolnoki vagyok, itt nehéz. Konkrétan egyet sem tudok..:) De azért előre is sok sikert.
Egy megjegyzés, akkor még kicsik, de az egyik nemsoká oviba megy... Ne vigyétek olyan oviba a gyereket, ahol tanítani akarják!! Állambácsi is megfogalmazta, hogy a legfejlesztőbb foglalkozás a szabadtéri játék az óvodás gyermek számára.

jszcst 2011.08.17. 09:20:09

még én sem tudom, de azt érzem, hogy nem akarom nagyon ezt a 'rendszerbe' szoktatást..az ovitól is tartok egy kicsit, habár ő akar menni, és jók a kilátások. de igen és is lefinkább a tanítsuk a gyereket-től félek...a játék a legfontosabb, ebben (is) egyetértünk :-) van egy jó ovi-suli, de az bp-en van...hmmm...majd körbenézek, lassan kezdhetem is. aztán majd Tamara eldönti, vagyis látni fogom, jól érzi-e magát, mennyire 'nyúlnak bele'..
süti beállítások módosítása