jszcst 2019.11.25. 04:07

Mikroélet

Régóta foglalkoztat a bennünk, földünkben élő gombák, batériumok. Nem vagyok szakértő, csak egy gondolatébresztő akar lenni ez az írás.

Nagyon tetszik a kovászkészítés, ami ma már egyre elterjedtebb. Régebben rendszeresen sütöttem (imádom az almakovászt, szőlőkovászt, de volt fehér, rozs és komlókovászom is).  Ma már csak hétvégente sütök, hétköznap az imádott Pékműhelytől jön a férfias kenyér, vagy a fehérvári MárVártalaktól a nőies kenyér, mert szerintem a kovásznak is van egyénisége, aki készíti, aki éltetni, annak a lenyomata :-)

De ne álljunk meg itt, mert a fermentált zöldség, gyümölcs, gabona egy újabb világ, ami nekem nagy felfedezés volt. Nem is tudtam, hogy régen is használtak erjesztett gabonalevet savanyításra, betegségek ellen, ezt biztosan ki fogom próbálni. Azt tudtam, és itt pihen a hűvösben hogy milyen hasznos a savanyú káposzta. Azt is éreztem, hogy hiába veszek a piacon, meg tuti jó helyről, valahogy nem ugyanaz, mint amit kerestem már rég...A makrobiotius korszakból ismertem meg hogy bármilyen zöldséget és gyümölcsöt is lehet fermentálni, mint umeboshi szilva, vagy cékla, répa, levelesek. Ugye nem az ecetes megoldásra gondolunk..

Az nekem új volt, hogy létezik a só nélküli fermentáció, amit mindenképp ki kell próbálnom.

A fermentált növényi fehérjék szintén a mindennapi életünk része kellene hogy legyen: a miso (erjesztett szójabab alap, szeritnem a legjobb a Clearspring), erjesztett gabonalé.

És akkor most jöjjön az, amiért erről akartam írni. Nem azért mert én annyira értek hozzá, hanem mert találtam egy nőt, (biztosan sokan ismeritek, nekem élmény volt rátalálni), aki a videóiban egész jól megfogalmazza a fermentáció fontosságát és világát. Sok videója van, de most ezt gondoltam megosztom Veletek:

Hatvani Gallina: ÉLő probiotikum készítése otthon

 Ja és akkor még ott a kaukázusi kefír a sajtok, kombucha és társai... 

És itt egy érdekes blog, ahol sok más mellett a gyömbérkovászt is megtanulhatjuk:

https://fermentor.blog.hu/

 Az igazán nagy kedvencem azonban Sandor Ellitz Katz, aki a fermentálás egyik meghatározó nemzetközi alakja.

Itt böngésszetek, fantasztikus!!!

https://www.wildfermentation.com/

Nagyon bírom a fazont, a mondanivalóját, a személyiségét és a konyháját :-))

Vele készült ripoertok tömkelege van fent, csatornája szintén hasznos https://www.youtube.com/user/sandorkraut/videos

 

És a könyvei....ááá..kell mind :-)

https://microcosmpublishing.com/catalog/artist/sandor-ellix-katz

(gyerekkoromban azt hittem, hogy nem szeretek olvasni, csak Attenborough könyveit olvastam végig, képtelen voltam az Aranyemberre és társaira...a gimi 1. évében elhatároztam, olvasni fogom a kötelezőket...Mi volt az első? Odüsszeia és Iliász. Azt hittem bennem van a hiba, amikor képtelen voltam végigolvasni..most már rájöttem, a téma nem vonzott...:-))

Amit már régóta ki szeretnék próbálni, az a kvász, amire ha van jó receptetek, örömmel várom!!

Szóval majd próbálgatok minél többféle dolgot erjeszteni, ahogy időm engedi :-)

 

A másik téma, a földünkben lévő gombák, baktériumok, amiről (Peter Wohlleben) A fák titkos élete című könyv (amit már szerintem sokan olvastak, nem mai) tökéletesen kifejt. A gyerekeknek adom mindíg az infót, hogyan is működnek a növények, és milyen fontos, online kapcsolatot biztosítanak nekik a gombák. Milyen jó, hogy erről néhány év alatt szinte mindenkihez eljutott infó, így egy újabb világ nyílt meg a ‘nem szakemberek’ életében is.

A mezőgazdaságban ezt a szemfelnyitó szerepet itthon a Mérgezett Föld című film kapta meg, hihetetlen, hogy milyen sok mindenkihez elért. Ha esetleg nem láttad, íme:

 

Azóta felértékelődött az eddig is vásárolt Pusztaszabolcsi tej :-))

 

És van még valaki, akit érdemes hallgatni, figyelni, mert valami újat és mást akar, ez pedig a Kökény Attila aki sok más mellett a no till (szántás nélküli direktvetés) egyik kutatója.

Bővebben:

http://greenfo.hu/hir/ime-a-barnaforradalom-no-till-technologia--direktvetes/

 

És akkor még itt van a permakultúra is, ami ennek az előszele volt, a ne hagyjuk csupaszon a talajt, ne bolygassuk, komposztáljunk és valósítsuk meg az erdőt a kertünkben (már ahol ez a cél).

 

Ja, és ha remek ősi gyümölcsáfkat, különlegességeket keresel, akkor én őket ajánlom:

www.tunderkertek.hu

(már be is ültettem tőlük több gyümölcsfát, homoktövist és somot, sőt van nekik gomba tablettájuk is, az ‘internetes kapcsolat’ létesítésére és a szimbiózis érdekében , amit a gyökérhez kell tenni)

 

Mert testünk és a természet összhangja nélkül nem is lehet élni, szó szerint :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wholeliving.blog.hu/api/trackback/id/tr2015323130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása