Írhattam volna azt is, segítség, elfogytak a gyomok a kertben! No de aki látná a kertet, az nem pont ezt tapasztalná. Van itt gyom...

baratgyom00.jpg

Egy szűk -de annál sűrűbb- 'bio'kert év tapasztalatom alapján újragondoltam a mezőgazdaságot :-) Sok időt töltök a kertben, néha csak figyelek, nézelődök, bambulok.

baratgyom8.jpg

A legfontosabb amit megfogalmaztam, hogy ott a legjobb minőségű a talaj, ahol sűrű az ültetés, és a sorok között vannak gyomok. Mert szerintem, legalábbis az 'én' kertemben a gyom nem elnyom, hanem ápol és takar, vagyis nedvességet tart.

baratgyom02.jpg

Kapát ritkán használok, a sorok közé nem lépek, csak a kijelölt kis utakra, így a gyomokat kihúzogatom, és igyekszem ugyanoda visszatenni, ahol volt. Mert véleményem szerint a gyomra szükség van. Hogy ne maradjon csupaszon a talaj, mert a szél-nap gyorsan kiszárítja, és az évről évre szárazabb idő-éghajlat miatt túl nagy luxus az öntözés. Kell és szükséges a locsolás, de átgondoltabban, gazdaságosabban. A csupasz földet szórófejjel öntözni, egy száraz évben nem megoldható...A sorokat kézzel öntözni egy fokkal jobb eredmény. De ha a növények sűrűn állnak, és takarva van a talaj, az öntözésből származó vízmennyiség jobban hasznosul. Legalábbis nálam :-)

baratgyom04.jpg

Nem mindegy persze a takarás formája sem. A paradicsom-paprika 'ültetvénynél' jöttem rá, hogy nem fogom bírni az állandó kapálást, így szalmával borítottam le az utakat és sorközöket, fekete nadálytő, csalán, felmagzott spenóttal a töveket. A padlizsánnál megpróbálkoztam a torma levelekkel, gondoltam hátha távol tartja a krumplibogarat. A gyomokkal óvatosan bánok, mindent oda teszek vissza, ahonnan kihúztam, hogy takarjon, gyommentesen tartson és tápanyagban is dúsítsam a talajt. És gondoljunk csak bele, micsoda állatvilág tud itt kialakulni, amelyek dolgoznak helyettem is a kertben. De a csupasz-száraz talajon-ban nem sok bogarat-apró állatot látok..

baratgyom6.jpg

Mert véleményem szerint, amit kiveszünk a földből, azt vissza is kell tenni. Mert így nem éljük föl a föld tartalékait. Visszateszem a gyomot, és a nem felhasznált zöldségdarabokat. Végül is, elég kevés dolgot eszünk meg a kertből. A borsónak a termését, a babnak a magját, a répának a gyökerét és a többi...A legtöbb része megmarad. Ezt vagy komposztálom, vagy visszateszem a földre, vagy a lovaknak adom :-)

baratgyom7.jpg

Nincs nagy tapasztalatom még, de nyitott vagyok másképp szemlélni a kertet. Megosztom Veletek a gondolataimat, hátha kapok rá reagálást :-)

baratgyom03.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://wholeliving.blog.hu/api/trackback/id/tr214578036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Franci1969 2012.06.11. 12:42:26

szép a szalmatakarás és hasznos is, ha megakadályozza a sár felverődését (pl. salátára, eperre).
a gyomok mint mulcs szintén jó ötlet. a biztonság kedvéért talán fűnyesedékkel (kaszálás... fűnyírás..) lehetne takarni, hogy ne magozzzanak fel.

igor1974 2012.06.11. 12:45:06

"Mert véleményem szerint, amit kiveszünk a földből, azt vissza is kell tenni. Mert így nem éljük föl a föld tartalékait."

Végtelenül szimpatikus ez a fajta hozzáállás!

Fóra ( Szemem Tükrében ) 2012.06.11. 22:34:41

Na végre! Írom ezt, mert írok végre! Remélem nem csak én örülök ennyire!
Iszonyatosan szép a kerted! Buja...telis- tele finomsággal...hiába kertész létedre ezen nem is csodálkozok Csilla! Jó volt látni a szépségeiteket is...gondolok itt a csemetékre! Tamara egyre szebb és Iván tuti vagány. Olyan jó lehet ott nálatok a természethez közel, mint egy békesség kis szigete! Távol a város zajától! Nem megérte? A saláta látom...nem bírtok vele! Ez a kert... egy igazi ösztönzés a gyerekeknek...és főleg, hogy látják mennyit dolgozol benne, a zöldségek is kívánatosabbá válhatnak a gyerekek szemében.... Puszi

Filetto 2012.06.13. 05:56:30

Nagyon tetszik, hogy meg mered élni az álmodat!:)

jszcst 2012.06.13. 10:22:44

@Filetto: köszi, igyekszünk :-)

jszcst 2012.06.13. 10:23:34

@Fóra ( Szemem Tükrében ): kösz a bíztatást! hát, fölösleges időm nem sok van :-) de szeretem csinálni, sűrűn telnek a napjaink :_) sok puszi Nektek is!!

Fóra ( Szemem Tükrében ) 2012.06.13. 14:06:16

Láttalak a termelő."hu-n, hát máshol"...örültem neked..
"amit ki veszünk a földből vissza is kell tenni"- így volt ezzel drága nagymamám is, mert a tyúkhúrt, ami könnyen visszafakad ezt megelőzve mindig megfordította gyökérrel felfelé hamar elszáradt és visszakerült a földanyának! Sok puszi nektek is!!!! Gratula
süti beállítások módosítása